جستجو
محصولات
    برگشت به همه

    روند تکامل دم آوری قهوه

    روند تکامل دم آوری قهوه

    صنعت جهانی قهوه

    قهوه یکی از سه نوشیدنی محبوب در جهان (در کنار آب و چای) می باشد و یکی از سود آورترین کالاهای بین المللی است. اگرچه قهوه اساس مجموعه ای بی پایان از نوشیدنی ها است، محبوبیت قهوه عمدتاً به دلیل اثر نیروبخش بودن آن نسبت داده می شود که توسط کافئین، یک آلکالوئید موجود در قهوه، تولید می شود. قهوه، نوشیدنی دم شده از دانه های بو داده و آسیاب شده گیاهان قهوه همیشه سبز استوایی با منشاء آفریقایی می باشد.

    جهان ما قرن ها شاهد آمدن و رفتن روند دم آوری قهوه بوده است، اما چند دهه اخیر واقعاً دوره رشد و تکامل صنعت جهانی قهوه بوده است. در این وبلاگ نسل دم آوری قهوه که در چند سال اخیر تکامل یافته اند و درمقاله ای دیگر انواع تجهیزات دم آوری قهوه درنسل سوم را معرفی میکنیم.

     شما بدون شک با هر سه نسل دم کردن قهوه مواجه شده اید، اما ممکن است متوجه آن نشده باشید.

    اصطلاح موج یا نسل قهوه

    اصطلاح "نسل قهوه" به یک دوره زمانی یا مرحله ای در صنعت قهوه اشاره دارد که در مجموع 3 مرحله وجود داشته است. این امواج نشان دهنده تغییرات بزرگ در صنعت و همچنین تغییراتی در فرهنگ جهانی قهوه است که توسط خود قهوه به وجود آمده است. 

    اصطلاح امواج قهوه توسط تریش روتگب در سال 2002 در انتشاراتی بنام صنف برشته کاران قهوه منتشر شد

    نسل اول قهوه در دهه 1800 ، نسل دوم در دهه 1970 و نسل سوم در دهه 2000 ایجاد شد

    نسل اول قهوه

    در نسل اول قهوه، مصرف کنندگان قهوه به طور کلی بر اساس منشاء یا نوع نوشیدنی تفاوتی نداشتند. قهوه فوری، قهوه‌های کنسرو شده در فروشگاه‌های مواد غذایی همه از ویژگی‌های قهوه موج اول بودند. ویژگی نسل اول قهوه قیمت پایین و طعم ثابت آن بود. همچنین بسیاری از رستوران ها شارژ مجدد رایگان قهوه ارائه می دادند.

    اولین نسل قهوه در دهه 1800 بود که به عنوان کم کیفیت ترین قهوه شناخته میشد.همانطور که از نام آن پیداست، قهوه‌ سازی نسل اول با قهوه‌ای شروع شد که می‌توان آن را در آب حل کرد و نوشید.

    قهوه نسل اول واقعاً سعی نمی کند شما را متقاعد کند که تفاله ها خاص هستند. در واقع، برای چندین دهه بیشتر مردم در ایالات متحده حتی نمی دانستند که دانه های قهوه از یک گیاه واقعی می آید! چون فکرمیکردند قهوه از یک کارخانه آماده است نه یک مزرعه.

    نسل دوم قهوه

    ما به طور کلی ظهور قهوه نسل دوم را دراواخر سال 1900 به برندهایی مانند

     Starbucks و Caribou Coffee   نسبت می دهیم که فرهنگ کافه داری را در ایالات متحده متحول کردند.

    کافی شاپ های نسل دوم با وارد کردن قهوه هایی مانند لاته، اسپرسو، موکا و ... به زندگی ما، مفهوم قهوه در فنجان  و ماگ را معرفی کردند و در عین حال قهوه تازه تر و خوشمزه تری نسبت به قهوه نسل اول ارائه دادند.

     

    واژگان قهوه در نسل دوم

    واژگان قهوه با نسل دوم شروع به تغییر کرد. کلماتی مانند اسپرسو، لاته و فرنچ پرس در میان دوستداران قهوه رایج شد. کافی‌شاپ‌ها به تجارت بزرگی تبدیل شدند و مصرف‌ کنندگان را به مغازه ها کشاندند تا نوشیدنی قهوه مورد علاقه ‌شان را بنوشند

     

    نسل سوم قهوه

    اولین شرکت هایی که صنعت قهوه را در دست گرفتند

    Intelligentsia

    Stumptown

    Counter Culture

     

    اصطلاح قهوه تخصصی

    قهوه موج سوم اغلب با مفهوم «قهوه تخصصی» همراه است، که این اصطلاح در سال 1974 ابداع شد و به درجه‌های تخصصی دانه‌های قهوه سبز (خام و بو داده نشده) (متمایز از قهوه درجه تجاری) یا نوشیدنی‌های قهوه تخصصی با کیفیت بالا اشاره دارد.

    قهوه موج سوم از یک جامعه خاص در دهه 1980 شکل گرفت که به شدت بر روی دانه های قهوه متمرکز بود. این گروه کوچک از برشته‌کننده‌ها و کافه‌ها در حال آزمایش درجه تقت سبک ‌ترقهوه بودند و طعم‌های جدید و عجیب و غریب را از قهوه‌های پرورش ‌یافته به ارمغان می‌آوردند. در سال 1982، انجمن قهوه تخصصی آمریکا تأسیس شد و گروهی را برای این سبک جدید برشته کردن و دم کردن ایجاد نمود. در همان زمان، این موج در مناطق دیگر جهان مانند استرالیا، کانادا و اسکاندیناوی رواج پیدا کرد.

    کسب و کارهای بزرگ موج سوم قهوه

    این شرکت چای و قهوه هوشمند جزو کسب‌ وکارهای بزرگ‌ تر موج سوم هستند، که نامی برای خود دست و پا کرده‌اند ،Intelligentsia Coffee & Tea

      شرکت استارباکس تا سال 2015 بیش از 23000 کافه در سراسر جهان دارد.

    در سال 2014، استارباکس حدود 20 میلیون دلار در یک رستوران و اتاق چشیدن قهوه در سیاتل سرمایه گذاری کرد و بازار موج سوم را هدف قرار داد. کافه‌های استاندارد استارباکس برخلاف رقبای موج سوم، از دستگاه‌های اسپرسوساز خودکار برای کارایی بیشتر استفاده می‌کند

    اما چه‌ چیزی نسل سوم را از نسل اول و دوم متمایز می‌کند؟  متخصص صنعت قهوه مت میلتو درمورد نسل سوم این چنین می‌گوید
    “باوجود تجربه بیست ساله در این صنعت، به جرات می‌توانم بگویم که نسل سوم موج طلایی در کیفیت تولید قهوه است و در این نسل متدهای جدیدی در پرورش قهوه بوجود آمده است. زنجیره پیوسته‌ای میان تولید، صادرات، باریستا و مصرف کننده ایجاد شده است که نشان دهنده تلاش و سخت‌کوشی است.”نسل سوم نسلی است که فرهنگ قهوه و دم اوری قهوه درآن پیشرفته شد همانطور که بیشتر مصرف کنندگان متوجه شدند که قهوه چیزی بیشتر از طعم تلخ و خاکستری دارد.

    ویژگی مهم این نسل، قهوه تخصصی است که نقطه عطفی در صنعت قهوه بود. کیفیت قهوه بسیار مهم شد و با آن، بسیاری از جنبه‌های دیگر قهوه مانند شکل‌ گیری و حرفه‌ای بودن باریستا، قابلیت ردیابی دانه‌های قهوه، میکروروست‌کننده‌ها ( کسی که قهوه خام را میخرد و خودش برشته میکند) و ... اشاره کرد. 

     دراین نسل تکنیک های مختلف دم کردن با شدت های مختلف با تمرکز روی ضخامت و عطر دانه ها استفاده میشود

    کیفیت بالای محصول در نسل سوم قهوه

    موج سوم قهوه در مورد ایجاد احساس خاص بودن در مصرف کننده است. بخشی از آن خدمات به مشتریان است، اما بخشی دیگر به اشتراک گذاری داستان پشت فنجان است. این داستان توسط تولیدکنندگان، واردکنندگان، برشته‌ کنندگان و باریستاها ساخته شده است. این داستان توضیح می دهد که چرا یک قهوه متمایز است، چرا مصرف کننده می تواند طعم های خاصی را بچشد و چرا قهوه با کیفیت بالا کار زیادی را می طلبد.

     

     

    نویسنده: محمدحسین صمدنژاد

    نظرات
    نظر خود را وارد نمایید. بستن