جستجو
محصولات
    برگشت به همه

    عادات مردم مربوط به غذا

    عادات مردم مربوط به غذا

    عادات مردم مربوط به غذا , به طور مستقیم به ویژگی‌های منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند بستگی دارد . بنابراین , هر کشورغذای منحصر به فرد خود و مراسم مربوط به سرو آن را دارد .

    غذاهای مختلف بازتابی از فرهنگ و سنن قرن‌ها ملی هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند .

    بنابراین , عادات غذایی افرادی که در بخش‌های مختلف دنیا زندگی می‌کنند , ممکن است به میزان قابل‌توجهی متفاوت باشند.

    همه غذاهای ملی جهان منحصر به فرد است ، که باعث می شود آنها برای علاقه مندان به گردشگری و توریست ها  غذایی بسیار جذاب  و متفاوت باشند.

    مهم است که درک کنیم که سنت‌ها و عادات غذایی مردمی که در بخش‌های مختلف دنیا زندگی می‌کنند ریشه‌های تاریخی عمیقی دارند و اغلب به دوره‌ای ما بدون تغییر نمی‌رسند . دستور های غذایی در  حال حاضر حاصل سال ها و حتی قرن ها تغییر است.

    به علاوه اکثر غذاهای ملی برای محصولات منطقه در دسترسشان هستند . هر آشپزخانه دارای قواعد آشپزی  و روش‌های طبخ غذا است.

    با این حال , برای  آن‌هایی که فرصت سفر را ندارند ، رستوران های ملل این امکان را می‌دهد که ایده‌ای درباره فرهنگ و عادات غذایی دیگر ملیت‌ها به دست آورید و با طمع و مزه جدید اشنا شوید 

    هر کشور سنت آشپزی غنی خودش و نیز عادات غذایی خاص خود را دارد که تحت‌تاثیر موقعیت جغرافیایی , آب و هوا , تاریخی ( یا مذهبی ) و همچنین عوامل دیگری است .

     

     

    چین

    مردم این کشور سنت‌های فرهنگی غنی ای دارند که شامل همه لایه‌های اجتماعی است . در چین مرسوم است که نه تنها به غذا ، بلکه به کیفیت آن نیز توجه کند .رنگ ، بو و طعم سه جنبه اصلی است که برای توصیف غذاهای چینی  و پخت و پز باید از نظر مواد مورد استفاده ، زمان پخت و چاشنی ارزیابی شود.

    سودمندترین عادات غذایی افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند باید شامل حداقل مصرف نمک و مصرف مقادیر زیاد سبزیجات باشد . اساس رژیم غذایی چینی‌ها  غلات , سبزیجات و  میوه‌ها است . گوشت فقط بخش کوچکی از آن را تشکیل می دهد  . همچنین باید توجه داشته باشید که تمام محصولات در معرض حداقل میزان حرارت و پخت باشند که اجازه ذخیره بیشتر مواد مغذی مفید را بدهد . از مهم ترین عادت‌های دیگر انها  میتوان به برنامه تغذیه سالم  و استفاده از چاپستیک  اشاره کرد  ،که به جذب غذای منظم و شروع سریع یک حس سیری کمک می‌کند .
    جالب است بدانید چینی ها علاقه زیاد و دیرینه به چای داشته و چای علاوه بر نوشیدنی محبوب ، در طب سنتی چینی و همچنین در غذاهای چینی استفاده می شود.

    استفاده از چوب غذاخوری (چاپستیک) در هنگام خوردن غذاهای چینی , چیزی است که نیاز به تمرین دارد. برای نگه داشتن چوب غذاخوری ، ابتدا چوب اول را مثل مداد نگه دارید و دومین چوب بین انگشت شست و انگشت حلقه تان است ،انگشت میانی شما باید بین دو چوب غذاخوری  که تا حدودی از یک نقطه اتکا دارند  باشد.

    هیچگاه نباید چوب را مستقیم به طرف کسی بگیرید چون معنای توهین به آن شخص را میدهد.

    جالب است بدانید خالی بودن بشقاب غذا در چین معنای خوبی ندارد ، زیرا میزبان فکر میکند شما به حد کافی سیر نشده اید.

     

    ژاپن

    هنگام بحث تغذیه سالم ، هیچ کشوری به اندازه ژاپن مورد تحسین نیست. ژاپنی ها از رژیم غذایی تقریبا عاری از قندهای تصفیه شده و لبنیات و میوه کم استفاده می کنند. رژیم غذایی بیشتر شامل برنج ، سبزیجات ، ماهی و گوشت است. اغلب گفته می شود که رژیم ژاپنی باعث می شود که مردم اوکیناوا بیش از سایر مردم روی زمین زندگی کنند .

    در ژاپن ( و در برخی رستوران‌های محلی ژاپنی ) قبل از نشستن به غذا ، حوله‌های داغ داغ به نام اوشیبوری (oshibori) برای تمیز کردن دست‌هایشان به مشتریان داده می‌شود . وقتی سفارشات شما می‌رسد ، باید عبارت " itadakimasu " را بیان کنید . که به این معنی است که " من با کمال میل دریافت می‌کنم ".

    همینطور در ژاپن بر خلاف دیگر کشور ها، پر سر و صدا خوردن غذا نه تنها بی ادبانه نیست بلکه نشان دهنده لذت بردن ازغذاست.

     

     

    انگلستان

    غذاهای سنتی انگلیسی با تأثیر از سراسر جهان ، تاریخ غنی دارند. گروه هایی مانند رومی ها ، ساکسون ها و وایکینگ ها در زمان های مختلف انگلیس را استعمار کردند. هر کدام سلیقه یا مهارت های جدیدی به سنت های آشپزی انگلیس اضافه کردند.

    هنگامی که رومی ها انگلیس را فتح کردند ، آنها خوراکی های اصلی را با خود آوردند مثل گیلاس ، کلم ، نخود و شراب و ادویه های جدید که تأثیر زیادی در طعم دهی غذاهای انگلیسی دارند وادویه های پرمصرف شامل زنجبیل ، دارچین ، فلفل و وانیل است.

    در انگلستان واژه شام به طور کلی وعده بعد از عصرانه نامیده می شود،  وعده شام بستگی دارد چه زمانی از روز باشد حتی از یک فنجان چای به عنوان شام نیز یاد میکنند.

     

    امریکا

    آمریکایی ها در رفتارهای ناهار خود غیر رسمی هستند ، آنها معمولاً منتظر می مانند تا همه قبل از سرو غذا حاضر شوند. بسیاری از غذاها با انگشتان می خورند و ممکن است یک تکه نان کامل کره خورده را ب یک باره بخورند و مشاهده بطری های آبجو روی میز شام بسیار معمولی ست .

     

    شیلی

    شیلیایی ها ، همراه با اکثر آمریکایی های جنوبی ، معمولاً از شکر و غذاهای فرآوری شده اجتناب می کنند. استفاده از ماهی و ذرت رایج است ،  تقریباً هر وعده غذایی با گیلاسی از شراب قرمز سرو می کنند.

     

    کره جنوبی

    در کره جنوبی ، احترام به ریش سفیدان ، عنصری کلیدی محسوب می شود. قبل از شروع یک وعده غذایی  دقت کنید که سالمندان و بزرگان روی میز شروع به خوردن کنند . زمانی که غذا یا نوشیدنی به شما داده می‌شود، به رسم ادب باید کاسه یا لیوان خود را با دو دست نگه دارید.

     

     

    آفریقا

    شمال آفریقارا تصور کنید یا  مصر ، مراکش و الجزایر - از تأثیرات آشپزی بسیاری از فرهنگ های مختلف ، از فرانسوی ها تا ترک ها ، بهره می برند. بسیاری از غذاهای آفریقای شمالی ترکیبی از روغن زیتون ، سبزیجات زیاد و ادویه جات است  که مزه الهی می دهد . همچنین مقدار زیادی خورش سنتی وجود دارد که شامل گوشت که معمولاً حلال است را در بر میگیرد.

     

    فرانسه

    یک مطالعه نشان داد که در حالی که فرانسوی ها غذا را با لذت (برعکس سلامتی) مرتبط می دانند ، میزان چاقی و بیماری های قلبی عروقی در این کشور کمتر از ایالات متحده است. از قضا ، آمریکایی ها بیشتر نگران سالم بودن غذای خود هستند از خوردن لذت کمتری میبرند . بنابراین فرانسوی ها به جای خوردن بخش بزرگی از یک دسر "سالم" مانند ماست منجمد ، یک قسمت کوچک از غذای مورد علاقه خود مث یه تک از ترافل شکلاتی یا دسر لذیذ  را امتحان می کنند  در نتیجه لذت بردن از غذا برایشان اهمیت بسیار دارد.

     

    اتیوپی

    اینجرا(injera) ، یک نان مسطح سنتی اتیوپی که از آرد تف تهیه شده است ، سرشار از فیبر ، ویتامین C و پروتئین است. غذاهای سنتی اتیوپی بر سبزیجات ریشه ای ، لوبیا و عدس تأکید می کنند و از لبنیات و محصولات حیوانی استفاده میشود . همینطور دانه های تف را در آب به عنوان جایگزین برنج پخت می کنند

     

    ایتالیا

    اگر فکر می کنید کشوری که به خاطر ماکارونی مشهور است ، فقط ماکارانی و پاستا می خورند یک تصور اشتباه دارید. ایتالیایی ها فقط ماکارونی نمی خورند، و پاستا بخش کوچکی از یک وعده غذایی چند وعده ای است. و سایر دوره های آن غذا شامل سوپ ، سبزیجات و یک تکه کوچک پنیر است. ایتالیایی ها نیز به ندرت بین وعده های غذایی غذا می خورند و یکی از عادات خوب انها این است که به آرامی غذا می خورند.

     

     

    روسیه

    روس ها ناهار را به عنوان اصلی ترین و سنگین ترین وعده غذایی خود می خورند ، زمانی بین ساعت 1 تا 3 بعد از ظهر   و برای شام ، وعده های غذایی آنها معمولاً سبک تر است و گاهی اوقات از یک نان ، گوشت و سبزیجات ساده تشکیل می شود. چای معمولاً بعد از شام سرو می شود. هنگام نوشیدن ودکا در روسیه ، آن را به صورت ساده و بدون هیچ مخلوط یا یخ می نوشند . در حقیقت مخلوط کردن ودکا با هر چیز دیگری تخریب خلوص الکل تلقی می شود و یادتان باشد در روسیه  نباید قبل از میزبان از پشت میز بلند شوید و نشانه ی بی احترامیست

     

    هند

    هندی های اکثراً از دست برای خوردن غذا به جای قاشق و چنگال استفاده می کنند. با این حال خوردن غذا با دست چپ تابو محسوب میشود و  حتما باید با دست راست غذا خورده شود.

     این عمل از نظر فرهنگی و تاریخی فرض بر این است که غذا خوردن یک فعالیت نفسانی است ، و لمس بخشی از تجربه همراه با طعم ، عطر و طعم غذا ، و سرو آن مانند یک غذای تالی یا یک بشقاب بزرگ ساخته شده از برگ موز شسته شده (در جنوب استفاده می شود) ، یا برگهای سیالی (بخیه خورده) و بخیه زده شده. به طور سنتی ، از انگشتان نیز برای احساس درجه حرارت غذا به ذائقه فرد و ترکیب طعم دهنده ها و ادویه ها استفاده می شود.

     برای خوردن برنج ، آنها آن را با کاری مخلوط می کنند ، مقادیر کمی را با انگشتان جمع می کنند و با انگشت شست آن را به دهان فشار می دهند.  بیشتر غذا به اندازه لقمه تهیه می شود ، که در آن اقلام بزرگ ، به عنوان مثال یک پای مرغ ، سرو می شود که خوردن آن با دست قابل قبول است.

     در محیط های روستایی ، کنار هم نشستن روی تشک های کف با لباس راحت یک امر عادی است  غذا خوردن با دست شسته ، بدون قاشق ، چنگال و کارد ، در برخی مناطق هند یک عمل سنتی است

     

    المان

    آلمانی ها در تهیه سالاد خوشمز مهارت دارند. آنها همچنین در مورد تنظیم  غذا اصلاح شده ژنتیکی (GMO) سخت گیری می کنند و تا آنجا که ممکن است به سبزیجات تازه توجه دارند 

     

    مصر

    اگر کسی می خواهد در مصر به ان چپ چپ نگاه نکند و برچسب بی ادبی به او نزنند؛ باید نمک و فلفل زدن ب غذا را فراموش کند. همچین کاری این پیام را می دهد که از دستپخت آشپز ایراد گرفته اید و عمل او را زیر سوال برده اید. یک عمل معمولی و رایج که هرگز در سایر نقاط جهان نشانه بدی تلقی نمی شود؛ در مصر بسیار غیر محترمانه و قدر نشناسانه است. در رفتن به رستوران ها هم نباید تقاضای ادویه و نمک پاش داشته باشید؛ چون حتما به نگاه متعجب پیشخدمت بر می خورید. به هر حال فرد مجبور است محتوای درون ظرف را بی نمک یا شور؛ همانطور که هست بپذیرد . البته فراموش نکنید که غذاهای این کشور جزو خوشمزه ترین ها در دنیا به شمار می آیند. 

     

    ایران

    در ایران / خاورمیانه به طور کلی ، خوردن با دست امری معمول است . در ایران ، نان معمولاً به طور کامل در وسط میز (گاهی مستقیماً روی میز) سرو می شود و انتظار می رود که مهمانان با دست خود از نان استفاده کنند. گاهی اوقات ، غذاهای جانبی همراه غدای اصلی نیز  سرو می شود. تکه های کوچکی از نان را پاره کرده و از نان برای جمع کردن ته مانده غذا استفاده می کنند . توجه داشته باشید هنگام غذا خوردن با دستان انگشتان خود را لیس نزنید و در دهان قرار ندهید.

    در ایران ، متوجه خواهید شد که در تابستان های گرم ، ناهار نسبتاً سنگین مصرف می شود و پس از آن یک دوره استراحت وجود دارد ، بنابراین حواستان باشد که مغازه داران و تجار برای فرار از گرما مغازه های خود را برای چند ساعت می بندند. مطمئن شوید که قبل از آن یک وعده غذایی میل کرده اید.

     از گذشتگان دور ایرانیان پشت میز می نشستند ، غذاهای خود را می خوردند و در دربار آداب چیدمان اهمیت بسیاری داشته است. سکوها و چهارپایه ها به صورت کوچکتر وجود داشت که امروزه تحت عنوان میز هستند که پشت آن می نشینند وغذا می خورند و نام میزبان از این ریشه آمده است. در زمان هخامنشیان غذا را با قاشق و کارد میخوردند. کارد را در دست راست و تکه نان خود را در دست چپ میگرفتند و از کارد برای جدا کردن و تکه تکه کردن و برداشتن غذا استفاده میکردند و از قاشق برای خوردن خورشت ها و مایعات مانند سوپ استفاده میشده و برنج ، نان گندم و جو به عنوان غذای قالب به شمار می رفتتند.

    از طرفی به دلیل ارتباط همیشگی ایران و هند، ایرانیان به خوردن غذاهای پر ادویه و مزه دار عادت دارند و در غذاهای خود از میوه جات هم نیز استفاده خوبی می کنند.

    یکی از هنر ایرانیان در آشپزی تعادلی است که بر قرار میکنند بین سردی و گرمی غذا ها و با ترکیب آن ها همزمان از فواید چند ماده غذایی بهره می برند . که نشان دهنده دانش عمیق ایرانیان است.

     

     

     

     

     

    نظرات
    نظر خود را وارد نمایید. بستن
    نمک و فلفل در فرهنگ مصر جالب بود 😁😁👍👍
    Cheghd jaleb bod merci vaghn az matlabe ghashng o amozande vli iran az hame nazar takmil taro be nazare 👌👌👌🌹matne be dard bokhori bod vase safar kardn adabo rosomo balad bashim🙏
    خیلی هم عالی 👏👏ممنون از مطالب آموزندتون🌹
    من دوست داشتم می کره جنوبی باشم اما متاسفانه یه ایرانی شکمو هستم 😂😂😂
    واقعا خیلی جالب بود از همه بیشتر عادات غذایی  ایتالیارو دوست داشتم😋😍
    و مثل همیشه مطالبتون بسیار اموزنده و مفید بود👏
    خیلی عالی بود واقعا دوست داشتم
    جزو مطالب مورد علاقمه ممنون به خاطر اطلاعات جالبتون 👏👏
    bsyar mofid va amuzande🔥👏
    awli bood. vaqean lezat bordam mrc babat zhmattun shoma bhtarinid.
    Besiyar mofid va amozande va fogholade khas o   jaleb bod matnesh baram merci az matne mofideton👌👌🌹🌹
    Vagheaaan kare  drakhshani bod...veblag b in zibayi k hame chizo ghashang o sarih tozih bde nadide bodm...az vaghti k gozashtid babate matalebe zibaton...va az khalaghiyati k dashtid besiyar sepas gozaram👌🙏
    besiyar awli shiko rangi😍👌
    خیلی هم عالی.ممنون از اطلاعات خوبتون
    عالییی بود😍چقدر سخته تو‌مصر غذا خوردن😅بدپن نمک پاشیدن به غذاا تصورشم سخته
    Dar kenar hame inha ashpzi ba eshq vaqan mojeze mikone♥️