جستجو
محصولات
    برگشت به همه

    تاریخچه سوپ

    تاریخچه سوپ

    تاریخچه سوپ:

    مورخان می گویند تاریخچه پخت سوپ  قدیمی تر از پخت و پز هر غذایی است. وعده ای که از ترکیب مواد غذایی مختلف بوده و به سرعت حاضر می شود و هضم آن راحت است. حدود 9000 سال است که سوپ شکم ما را سیر کرده واکنون به عنوان  پیش غذا در منو ها کافه و رستوران ها دیده می شود

    با پیشرفت علم و گذشت زمان، سوپ به شکل های مختلف تغییر کرد و انواع کنسروی، خشک شده، مایکروویوی و حتی سوپ های جیبی به بازار آمد. سوپ های کنسروی و خشک شده در قرن 19 در دسترس بودند که برای تامین غذای ارتش، مسافران قطار و همچنین در انباری آشپزخانه ها یافت می شدند. برای اولین بار شیمیدانی به نام کمپ بل سوپ های آماده را تولید کرد که با حذف آب سوپ، حمل و نقل آن را آسان تر می کرد و باعث تحولی در صنعت تولید این ماده غذایی شد.

     

    ریشه شناسی واژه سوپ

    واژه سوپ از مصدر Soaking (خیساندن) گرفته شده و از ریشه فعل لاتین suppare آمده است که از واژه آلمانی  sup گرفته شده و انگلیسی ها به آن Sup و فرانسوی ها Suppa می گفتند.

    اما واژه Soup در انگلیسی که امروزه مرسوم است، مشتق از Sop یا Sup و به معنی تکه نان تلیت شده در آبِ گوشت است. تا زمانی که نان اختراع شد، تنها نوعِ سوپ، ترکیبی از غلات و گیاهان و گوشت پخته شده در قابلمه بود. سوپ یک وعده غذای اصلی بود که سال ها جایگاهش را در کشورهای غربی حفظ کرد و هنوز هم غذای اصلی خیلی از مردم دنیاست و با این حال که همیشه هم از غلات درست نمی شود، اما حاوی برخی خوراکی های نشاسته دار مانند حبوبات و سبزیجات بوته ای است.

    انواع سوپ های معروف دنیا:

    سوپ پیاز فرانسوی

    سوپ نودل تند آسیایی

    سوپ سیب زمینی

    سوپ سبزیجات

    سوپ مرغ و کاری

     

     

    انواع کاسه سوپ:

    بشقاب سوپ

    کاسه سوپ کوپه

    کاسه سوپ غلات

    کاسه سوپ دربدار

    کاسه سوپ لاگ ( Lug )

    کاسه مخصوص سوپ خامه ای

    فنجان بولیون یا دو دسته (  Bouillon )

     

    قطر دهانه سوپ :

    دما و بافت سوپ است که شکل کاسه ها را تعیین می کند ، سوپ های غلیظ و پر از تکه ، مانند ی سوپ گوشت گاو، گرما را حفظ می کند به همین دلیل در کاسه های کم عمق و با قطر دهانه یزرگتر سرو می شوند،  که گرما را به خوبی آزاد کند و به سرد شدن زودتر سوپ کمک خواهد کرد.اگر سوپ از بافت صافی برخوردار باشد (سوپ خالص) در یک کاسه عمیق تر سرو می شود که گرما را به خوبی نگه می دارد ،همچنین از فنجان سوپ های باریک برای سرو سوپ شفاف استفاده می شود زیرا دما را به خوبی حفظ می کند.

     

    دستگیره های کاسه:

    شکل دستگیره های کاسه یا فنجان سوپ به تعیین میزان استفاده کاسه در روی میز کمک می کند.دستگیره های حلقه بازعمودی مانندکاسه مخصوص سوپ خامه ای ، فنجان بولیون  ( Bouillon ) یا ماگ سوپ را می توان بلند کرد و ومحتویات درون ظرف را نوشید. کاسه سوپ با دسته های افقی مانند کاسه سوپ لاگ  (Lug )  یا دسته  بلند می توانند کج شوند تا آخرین ذره مایع را جمع کنند و برای سرو در کاسه های کوچکتر کاربردی تر است.

     

    حجم:

    کاسه های سوپ به طور متوسط ​​میتوانند تا حجم 230 سی سی تا 550 سی سی  را نگه دارند.لیوان های سوپ تقریباً حجم 112 سی سی را نگه می دارند.

     

    کاسه سوپ:

    بشقاب سوپ: یک کاسه کم عمق پهن و لبه دار که قطر آن 22 تا 26 سانتی متر ، عرض لبه آن 2.5 تا 5 سانت  و عمق آن 2.5 تا 7 سانت می باشد. تنها کاسه سوپ که در سرویس شام رسمی استفاده می شود و جزو ظروف مورد پسند کافه رستوران ها بوده زیرا علاوه بر سوپ ،برای سرو پاستا نیز میتوان استفاد نمود مانند این لینک 

    کاسه سوپ کوپه: بشقابی که تقریباً 15  تا 23 سانتی متر عرض دارد  و فقط برای سرو سوپ غیررسمی استفاده میشود .

    کاسه سوپ-غلات: با لبه یا بدون لبه که هم برای سوپ هم برای سرو صبحانه یا میان وعده نیز استفاده می شود. فقط برای سرو سوپ غیر رسمی استفاده می سود. قطر آن 12  تا 21  سانتی نتر می باشد.کمی باریک و عمیق تر از بشقاب سوپ و کاسه سوپ کوپه است.

    کاسه سوپ دربدار: سوپ را از آشپزخانه تا زمان سرو گرم نگه می دارد ، قطر آن از 15  سانتی متر و عمق آن  تقریبا 5 تا 7.5 سانت است. 

    باریک تر و عمیق تر از یک بشقاب سوپ ، یک کاسه سوپ کوپه یا یک کاسه غلات سوپ است برای مشاهده ظروف درب دار سوپ کلیلک کنید

     کاسه سوپ لاگ ( Lug ): قطر آن از 10 تا 13 سانتی متر و عمق آن از 5 سانتی متر می باشد و با تحمل حرارت بالا ساخته شده است. و از کاسه برای سرو سوپ هایی مانند سوپ پیاز فرانسوی استفاده میشود. حتی از آن به عنوان سوپ پیاز نیز یاد می شود. 

     کاسه مخصوص سوپ خامه ای: دارای زیر بشقابی می باشد. قطر آن 10 سانت تا 15 سانتی متر است و برای سرو سوپ و پیش غذاهای سبک استفاده میشود.

    فنجان Bouillon: این مدل  از کاپ سوپ قطر ان از 7 سانت شروع میشود وهمراه با یک بشقاب با عرض 4 سانتی متر سرو می شود .

     امیدوارم از این وبلاگ لذت برده و بهترین انتخاب را برای یک ظرف مناسب داشته باشید

     

     

     

     

     

    نظرات
    نظر خود را وارد نمایید. بستن
    عالییی👏😻
    جالب بود
    عالی